BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, August 24, 2010

BAB 6

LELA dan Marisa sudah menunggu Karmila dan Erni di kelab malam yang selalu menjadi kunjungan mereka berempat. Mereka berdua melabuhkan punggung di satu sudut kelab tersebut. Lela bangun dan menuju ke kaunter bar. Memilih minuman buat dirinya serta Marisa. Kembali semula ke mejanya dan meletakkan segelas minuman dihadapan Marisa. Selepas mengucapkan terima kasih kepada Lela, Marisa mencapai gelas minumannya dan meneguk perlahan. Tangan sudah mencucuk ke ‘langit’, mengikut rentak lagu yang dipasang. Marisa leka menggoyangkan badan walaupun ketika itu dia sedang duduk. Lela pula memerhati ke sekeliling. Kebanyakan pengunjung pada malam itu adalah terdiri daripada wanita. Biasalah hari Selasa. Ladies Night! Tiba-tiba bahu Lela di tepuk seseorang dengan kuat. Tersentak gadis itu buat seketika. Nasib baik Lela bukan jenis cepat melatah. Sebaliknya memandang tajam ke arah orang yang menepuk bahunya itu.
“Kau ni cubalah bagi salam ke apa ke? Nasib baik aku tak ada sakit jantung, kalau tak mahu K.O aku kat sini.” Sinis Lela berkata. Erni tersengih seperti kerang busuk.
“Sorry la, babe.” Erni memuncung dan mengelipkan matanya berkali-kali. Cuba memancing simpati si sahabat.
Lela mencebik. Erni bangun dan melangkah menuju ke kaunter bar. Lela mengambil gelas minumannya dan meneguk perlahan. Melepaskan dahaga. Terasa lega, kemudian diletakkan semula ke atas meja. Sekali lagi bahu Lela ditepuk. Kali ini lebih kuat dari tadi. Hampir tersembur air minuman yang ada di dalam mulutnya. Diangkat muka dan memandang tajam sahabatnya. Gadis yang menepuk bahu Lela itu dengan selamba melabuhkan punggung di sebelah Marisa. Lela menggumam perlahan.
“Kita ni kan orang Islam. Cuba-cubalah bagi salam sikit. Hish…” terkeluar kata-kata berunsur ceramah dari Lela kepada sahabat-sahabatnya.
“Piiiraahh…Islam konon. Kalau Islam, kita duduk rumah. Mengaji, solat. Bukan duduk kat sini. Mencucuk langit macam dia ni.” Sindir Karmila pedas.
Jari telunjuknya di arahkan kepada Marisa. Lela hanya tersengih. Ada benarnya juga kata-kata Karmila itu. Erni kembali semula ke tempat duduknya setelah mengambil minuman di kaunter bar. Dihulurkan segelas kepada Karmila. Gadis tersebut menyambutnya dan mula meneguk perlahan.
Wajah Karmila masam mencuka apabila teringatkan kes yang terjadi petang tadi. Hazmi yang dipanggil oleh Tengku Khaldun tidak muncul untuk bertemu dengan Karmila dan juga Tengku Khaldun. Amira memaklumkan kepada Aztina bahawa Hazmi sudah keluar dari pejabat dan mengatakan Hazmi mempunyai urusan luar. Apabila ditanya apakah urusan luar itu berkaitan dengan kerja, Amira hanya menjawab tidak tahu. Geram betul Karmila dibuatnya. Hazmi memang sengaja melarikan diri. Tetapi siapa sahaja yang tahu dia pulang semula ke pejabat dengan membawa fabrik yang sudah koyak itu? Hanya dia, Idham dan Fikri sahaja. Tidak pula Karmila memaklumkan kepada sesiapa bahawa dia pulang ke pejabat dengan membawa fabrik yang telah rosak itu. Siapakah yang memberi maklumat kepada Hazmi? Karmila mengesyaki tidak lain dan tidak bukan, pemberi maklumat itu adalah Idham. Tetapi Tengku Khaldun beria-ia mempertahankan lelaki itu.
Kusutnya kepala dia ketika ini. Bagaimana hendak melepaskan bebanan di kepala? Karmila menguak rambutnya ke belakang. Seorang lelaki menuju ke arah mereka apabila ternampak kelibat Karmila di meja mereka berempat itu.
“Hai, sayang.” Ujar lelaki itu.
Karmila tersenyum. Tetapi hanya seketika. Kembali melepaskan dengusan. Lela memberi isyarat mata kepada Marisa. Mereka terus bangun dari tempat yang diduduki dan beredar dari situ. Menuju ke lantai tari dan mula menggoyangkan badan. Erni sudah lama berada di dalam pelukan seorang lelaki. Lela menggelengkan kepalanya. Erni seringkali bertukar pasangan. Dan setiap kali itulah, Lela bertugas menjauhkan Erni daripada gosip-gosip liar. Walaupun kebanyakkan gosip yang disebar adalah betul. Marisa sudah bersedia mencucuk langit.
“Kenapa dengan you ni, sayang?” Johan bertanya sambil mengusap rambut Karmila. Gadis itu menepis tangan Johan. Karmila menyandarkan badannya ke badan Johan.
“I tengah tension ni.” Jawab Karmila. Mulutnya masih memuncung.
“Tension kenapa?” Johan bertanya lagi.
“Ada problem sikit kat office.” Karmila berkata. Johan tersenyum sinis.
“I ada sesuatu yang boleh release kan tension you tu.” Johan mengeluarkan satu plastik jernih dari poketnya. Dihulurkan ke arah Karmila. Gadis itu mengerutkan dahi.
“Apa ni?” tanya Karmila lalu mencapai plastik tersebut. Ada 2 biji pil di dalam plastik itu.
“Makanlah. I gerenti you takkan rasa tension dah lepas ni.” Johan berbisik di telinga Karmila.
Gadis itu menggoyangkan plastik itu dihadapannya. Memandang ke arah Johan sekilas. Lelaki itu mengangguk dan tersenyum kecil. Karmila menggenggam plastik itu. Kemudian perlahan-lahan membuka plastik tersebut.
“I nak kena makan dua sekali ke?” Karmila bertanya.
Johan menggeleng. Diangkat jari telunjuknya. Karmila mengambil sebiji dan diletakkan di dalam mulutnya. Mengambil air minuman dan meneguk sekali. Karmila terasa badannya terapung-apung sahaja. Kepala dan badannya bergerak mengikut rentak lagu techno yang dipasang. Perasaan resah dan beban yang menghempap diri terasa berlalu pergi. Kini perasaan gembira dan teruja sahaja yang mengisi ruang fikiran dan minda. Karmila mengangkat tangannya lurus dan menuju ke atas. Kepala Karmila terangguk-angguk mengikut rentak lagu yang semakin rancak. Karmila berdiri dan ingin menuju ke lantai tari tetapi Johan menariknya semula dan Karmila jatuh terduduk di atas sofa. Karmila menolak tangan Johan dengan terhuyung-hayang sambil tergelak. Dia bangun semula dan menghentakkan kaki menuju ke arah lantai tari. Johan membuntuti Karmila. Mereka leka berdansa.
Jam menunjukkan pukul 2 pagi, Lela dan Marisa sudah kembali ke tempat duduk. Masing-masing sudah letih menari. Karmila bagaikan orang tidak sedarkan diri, masih menghentakkan kaki di atas lantai tari. Kebanyakkan pengunjung sudah beredar dari situ.
“Babe, jomlah balik. Esok aku ada assignment pagi.” Ujar Lela kepada Marisa yang sedia maklum akan kerja Lela yang tidak menentu itu.
Marisa mengangguk tetapi menjuihkan mulutnya ke arah Karmila. Lela memandang ke arah Karmila lalu menuju ke arah Karmila. Ditarik lengan Karmila tetapi gadis itu menolak. Tidak mahu mengikut langkah Lela.
“Mila, jomlah balik. Esok aku kerja ni. Kau tak kerja ke?” tanya Lela, meninggikan suaranya untuk cuba menyaingi lagu yang bingit itu.
“Malas! Aku nak menari lagi.” Karmila menolak Lela untuk menjauhi dirinya.
“Mila, jomlah balik. Kalau Papa kau tahu, nanti habis kita dikerjakannya.” Lela masih menarik lagi lengan Karmila. Kali ini, Karmila menepis kasar.
“Aku tak mau balik! Aku nak menari. Aku suka menari.” Karmila menggoyangkan kepalanya berkali-kali. Tidak berhenti dari mencucuk langit. Lela menggelengkan kepalanya perlahan.
“It’s okay, Lela. Biar aku je yang hantar dia balik.” Johan berkata dan memapah Karmila yang sudah tidak berdaya untuk berdiri lagi.
“Apa hal pulak kau nak hantar dia balik? Tak payah susah-susah. Biar aku je yang hantar dia.” Lela menolak badan Johan sehingga lelaki itu terdorong ke belakang.
“Suka hati akulah. Aku boyfriend dia.” Johan merentap kembali lengan Karmila. Gadis itu sudah tidak berdaya untuk melawan. Hanya menuruti sahaja langkah orang yang memapahnya.
“Kau ni kenapa beria-ia sangat nak hantar dia balik? Dia kawan aku. Suka hati aku juga lah.” Lela menarik lengan sebelah kiri Karmila.
Seperti tali sahaja lagak Karmila itu. Johan merentap lengan kiri Karmila dan terus membawa Karmila pergi. Tidak sempat untuk Lela mengejarnya kerana Johan berjalan dengan pantas meninggalkan Lela. Gadis itu menggigit bibir. Menuju semula ke arah Marisa.
“Mana Mila?” tanya Marisa apabila tidak kelihatan akan bayang sepupunya itu.
“Johan dah bawa dia pergi. Johan kata nak hantar Mila balik.” Ujar Lela. Marisa hanya menjungkitkan bahu dan mencapai tas tangannya.
“Jomlah balik. Aku dah mengantuk ni.” Marisa pula berkata kepada Lela.
Mereka sama-sama keluar beriringan menuju ke kereta Marisa yang diletakkan di kawasan khas buat pengunjung kelab tersebut.


JOHAN membunyikan alat penggera keretanya dan segera memasukkan Karmila ke dalam perut kereta. Johan turut melangkah masuk ke dalam kereta dan menghidupkan enjin. Menderum kereta Maserati miliknya meninggalkan kawasan kelab malam itu. Menuju ke satu destinasi yang sudah pasti. Johan memandang sekilas Karmila yang terlentok lena di sebelah. Bibirnya mengukirkan senyuman sinis. Mengusap perlahan pipi Karmila.
“I’m so sorry, darling. Ini arahan Daddy.” Johan berkata. Kemudian dia tergelak kecil dan akhirnya tertawa besar.
Johan membelokkan keretanya memasuki perkarangan hotel mewah yang terkemuka di ibu kota, Hotel Renaissance. Dia memberhentikan Maseratinya di dalam kawasan lobi sebelum kereta itu diambil alih oleh seorang joki kereta. Johan membuka pintu penumpang dan memapah Karmila turun dari keretanya. Meletakkan Karmila di atas sofa yang diletakkan diruang lobi. Menuju ke arah kaunter penyambut tetamu dan membuat tempahan bilik. Nasib baik bukan musim cuti. Jadi, bilik senang ditempah. Menyerahkan kad kredit platinum kepada seorang gadis. Gadis yang memakai tag nama, Shila, menyerahkan borang kepada Johan untuk diisi. Selepas itu, Johan menyerahkan semula borang tersebut kepada Shila. Sempat Johan berbual kosong dengan Shila sementara gadis itu sedang memasukkan data ke dalam komputer. Tersipu-sipu Shila dibuatnya apabila Johan seperti ingin menggoda dia. Shila menyerahkan semula kad kredit platinum dan kunci bilik kepada Johan. Lelaki itu mengenyitkan mata kepada Shila. Dia hanya tersenyum manis sebagai balasan. Johan menuju semula ke arah Karmila dan memimpin Karmila menuju ke lif. Johan melangkah masuk ke dalam perut lif bersama Karmila. Ada seorang lelaki yang bertugas menjaga lif hanya tersenyum kepada Johan. Dilihatnya Karmila seperti sudah tidak sedarkan diri.
“Which floor, sir?” tanya lelaki penjaga itu.
“7.” Jawab Johan ringkas.
Lelaki penjaga tersebut mengangguk dan segera menekan butang lif. Pintu lif tertutup dan bergerak meninggalkan lobi. Menuju ke tingkat yang ingin ditujui oleh Johan. Sesekali lelaki penjaga tersebut menggosok hidungnya. Bau busuk amat menusuk rongga hidung. Tetapi ditahan jua. Serasanya mahu termuntah dengan bau itu. Tetapi apapun, pelanggan haruslah diutamakan. Lebih baik ditahan sahaja perasaan tersebut. Sebaik tiba di tingkat 7, pintu lif terbuka semula dan Johan pantas memapah Karmila keluar.
“Thank you, Sir. Enjoy your stay.” Ucap lelaki tersebut sebelum pintu lif tertutup semula.
Johan memapah Karmila menuju ke bilik yang ditempah. Membuka pintu bilik tersebut dengan kunci yang ada di tangan. Karmila mengangkat wajahnya dan tersenyum dalam khayal. Meraba wajah Johan sehingga lelaki itu berasa rimas. Johan membaringkan Karmila di atas katil dan melepaskan lelah kerana terpaksa bersusah-payah mengangkat gadis itu. Johan berdiri mencekak pinggang menghadap jasad Karmila yang tertiarap itu. Perlahan-lahan bibir Johan mengukirkan senyuman sinis.
“Malam ni, kau akan jadi milik aku.” Johan tergelak kecil.
Johan segera membuka butang baju dan menanggalkan satu persatu pakaiannya. Membaringkan diri di sebelah Karmila. Mula memeluk pinggang Karmila dan mengalihkan badan Karmila. Tetapi gadis itu menolak lengan gagah Johan. Tidak suka apabila tidurnya diganggu. Johan mendengus kasar. Menarik semula badan Karmila untuk mendekati badannya. Akhirnya, Karmila akur kerana dirinya sudah terasa tidak terdaya untuk melawan. Dan, pasangan Adam dan Hawa itu pun terjerumus ke lembah maksiat.
Karmila terjaga apabila dada terasa sesak tiba-tiba. Perlahan-lahan membuka mata apabila menyedari bilik tidurnya itu dirasakan terlalu gelap. Selalu Karmila berada di dalam bilik, dia tidak suka mematikan kesemua lampu bilik. Dia lebih suka menghidupkan lampu kecil di meja sisi. Tetapi biliknya kali ini, terasa gelap. Karmila menyandarkan diri ke kepala katil. Meraba-raba suis lampu di meja sisi. Tetapi meja sisi itu juga terasa kosong. Karmila meletakkan bingkai gambar dan hiasan-hiasan kecil di meja tersebut. Tetapi kini, tiada. Siapa pula yang mengubahnya? Ini mesti kerja Tipah. Karmila mendengus marah. Sebaik sahaja suis lampu dicapai, segera dihidupkannya. Alangkah terkejut Karmila apabila mendapati dia bukan berada di biliknya sendiri. Karmila mengerutkan dahi. Dimanakah dia berada sekarang? Tiba-tiba ada satu deheman dan gerakan kecil dari sisi Karmila. Membeliak mata Karmila apabila satu lengan manusia terjulur keluar dari selimut. Dengan tangan terketar-ketar, Karmila menyelak selimut itu. Johan! Lelaki itu nyenyak sekali dibuai mimpi. Barulah Karmila tersedar tentang apa yang terjadi ke atas dirinya. Perlahan-lahan dia menyelak selimut yang menyelimuti badannya. Mulut Karmila ternganga luas. Serasa tidak percaya dengan apa yang berlaku. Tiada seurat benang pun di badannya. Karmila memandang tajam ke arah Johan. Tangannya menggerakkan badan Johan. Lelaki itu masih tidak memberikan apa-apa respon. Sekali lagi menggoyangkan badan Johan tetapi lebih kuat. Johan bergerak sedikit tetapi mengiringkan badannya ke kanan. Menekup kepala dengan bantal. Karmila menarik bantal yang menekup kepala Johan itu dengan kasar.
“You…bangun. Bangun!” Karmila menggoyangkan sekali lagi. Diikuti dengan suaranya juga yang meninggi. Johan mendengus kasar dan mengalihkan badan ke arah Karmila. Membuka matanya sekecil yang mungkin kerana sisa kantuk masih ada.
“You nak apa? Kacaulah. I nak tidur.” Johan memejamkan semula matanya.
“Apa you dah buat pada I ni?” soal Karmila, meninggi.
Johan membuka matanya semula. Menghadiahkan sebuah senyuman yang dirasakan sinis sekali pada pandangan Karmila.
“You memang hebat malam semalam, sayang.” Johan mencuit dahu Karmila.
Gadis itu pantas menepis. Dia sudah melangkah turun dari katil dan berdiri tercegat sambil selimut masih tersangkut di badannya.
“You cakap betul-betul. Apa dah berlaku semalam?” Karmila bertanya tetapi tanpa disedarinya, air mata sudah mengalir menuruni pipi. Johan masih tersenyum.
“There is nothing going on, dear.” Johan menongkat kepalanya dengan tangan kiri.
“Johan! You better tell me the truth.” Suara Karmila sudah menjadi serak.
“Truth? Kebenaran apa yang you nak?” sindir Johan.
“Pasal semalam.” Perlahan sahaja suara Karmila menyoal.
“Semalam? Hmm….apa yang terjadi semalam, ya?” Johan pura-pura bertanya kepada dirinya sendiri. Dada Karmila sudah naik turun.
“Ohh…baru I ingat. Kita dah….” Johan mengisyaratkan kedua-dua jari telunjuknya dan bersatu.
Mata Karmila terbelalak. Dia jatuh terduduk di atas katil. Teresak-esak menangis. Tidak tahu bagaimana hendak menggambarkan perasaannya tika itu. Dia sudah tidak suci. Bukan lagi Karmila yang dulu. Maruahnya hilang. Ditelan lelaki ‘bernafsu buaya’ dihadapannya itu. Johan menyandarkan badan ke kepala katil.
“What if...” ayat Karmila tergantung.
Karmila menggumam sendirian. Johan mencapai alat kawalan jauh televisyen yang diletakkan di dalam laci meja sisinya. Menekan siaran yang menayangkan rancangan menarik untuk ditonton. Karmila mengelap airmatanya dan mengalihkan badan memandang Johan yang sedang leka menekan alat kawalan jauh tersebut.
“What if something happen?” tanya Karmila. Tidak sanggup untuk memikirkan kemungkinan yang satu itu. Johan memandang Karmila dengan kerutan di dahi.
“What is going to happen?” soal Johan seperti orang bodoh. Tidak faham dengan soalan Karmila. Gadis itu menggigit bibir.
“What if...I’m pregnant?” soal Karmila takut-takut. Johan hanya tersenyum sinis.
“There is no need to worry, sayang. I dah pakai protection yang sepatutnya.” Kata-kata Johan itu sedikit pun tidak melegakan hati Karmila. Johan memandang Karmila yang masih gusar.
“You jangan risaulah. I promise. I akan bertanggungjawab terhadap you.” Akhirnya Johan berkata. Sedikit sebanyak melegakan perasaan Karmila.
Karmila segera mencapai baju-bajunya yang bertaburan di atas lantai dan menuju ke bilik air. Johan hanya memerhatikan gerak-geri Karmila. Pandangannya ditala semula ke peti televisyen yang terpasang. Setengah jam kemudian, Karmila keluar semula dari bilik air dan mencapai tas tangan yang berada di atas sofa. Johan mengerutkan dahi.
“You nak kemana tu?” soal Johan apabila dilihatnya Karmila kelam-kabut.
Karmila mencari sepatunya pula. Karmila merenung dirinya di dalam cermin. Dengan rambut yang sedikit kusut dan juga bibirnya tidak dicalit gincu. Karmila menyisir rambutnya menggunakan jemari. Apabila sepatu tinggi milik Karmila dijumpai, dia terus menyarungkannya.
“I nak balik.” Ringkas sahaja Karmila berkata dan terus menuju ke pintu.
Karmila melangkah keluar dari bilik itu. Ingin sahaja pulang ke rumah. Sudah tidak keruan berlama disitu. Sebaik sahaja pintu tertutup, Johan mengukirkan senyuman sinis.
“And for your info, dear...I didn’t wear any protection. Dan, kalau apa-apa terjadi, I takkan bertanggungjawab.” Johan menggumam sendirian.
Kemudian dia tertawa besar sehingga bergema seluruh bilik itu dengan tawanya. Tetapi hanya sebentar sahaja. Johan memasamkan semula wajahnya. Seperti ada sesuatu yang bermain di fikirannya. Johan bangun dan menuju ke balkoni. Membuka pintu balkoni dan melangkah keluar. Matanya tajam menala ke pemandangan dihadapan.
“Hairy...aku dah balas dendam untuk kau. Dan, aku akan pastikan perempuan tu merana sebab dia buat kau macam tu.” Johan menggenggam jemarinya lalu menumbuk railing besi balkoni tersebut.

BERSAMBUNG...

Saturday, August 14, 2010

BAB 5

KARMILA berwajah muram dan menghempaskan tas tangan tanpa talinya ke atas meja kerjanya. Lela dan Marisa melabuhkan punggung dihadapan Karmila. Dahi mereka berkerut. Karmila mundar-mandir di hadapan kedua sahabatnya itu. Karmila menarik kerusi empuknya dengan kasar dan menghempaskan punggung. Memeluk tubuh dan menyandarkan badannya. Marisa bangun dan mendekati tingkap yang mempamerkan pemandangan kota Kuala Lumpur. Lela memandang wajah Karmila tidak berkelip. Marisa langsung tidak mempedulikan sikap Karmila itu sebaliknya leka memandang pemandangan di jendela luar.
“Kau kenapa tak suka sangat dengan Idham tu?” soal Marisa. Memandang ke arah Karmila yang masih berwajah masam. Marisa merapatkan badannya ke tingkap kaca itu.
“Kau nak tahu sebab-sebabnya?” Karmila menyoal pula. Memandang sinis ke arah Marisa. Gadis itu menganggukkan kepalanya perlahan.
“Sebab pertama, Izzah.” Jawab Karmila ringkas. Lela dan Marissa menggeleng serentak. Marisa mendekati meja Karmila dan melabuhkan punggungnya di sebelah Lela.
“Perkara tu kan dah lama berlalu. Aku dengar sekarang ni pun, Shahrul dah nak masuk meminang Izzah.” Lela menukas.
Karmila mengalihkan pandangannya ke tempat lain. Berita seperti itu, menyusuk ke dalam hati. Terasa dihiris hatinya. Terasa Izzah sedang tertawa, menghina diri dia. Marisa mengangguk mengiakan kata-kata Lela. Dia juga mendengar khabar seperti apa yang dinyatakan oleh Lela.
“Ada aku kesah? Sebab keduanya, dia orang bawahan aku. Dan aku...tak pernah berbaik dengan orang bawahan aku. Untuk apa? Mereka hanyalah kuli yang memakan gaji setiap bulan. Yang dibayar oleh syarikat ini. Syarikat milik Papa aku.” Dengan angkuh sekali Karmila berkata-kata. Lela melepaskan keluhan perlahan. Marisa mencebik.
“Tapi, kalau tak ada pekerja bawahan, syarikat ni tentu tak boleh berjalan dengan lancar seperti sekarang.” Marisa membalas.
Karmila mengangkat jari telunjuknya dan digoyangkan pantas. Kepala juga menggeleng dan bibir mengukirkan senyuman sinis.
“Ini semua adalah hasil Papa aku. Papa aku yang usaha untuk bina Wisma Khaldara ni. Jadi, orang bawahan ini semua hanyalah untuk membuat kerja-kerja kuli. Kerja yang aku, Papa dan Abang Ran tak buat. Semua tu adalah kerja kuli!” Karmila meningkah. Marisa memejamkan mata dan menarik nafas sedalam-dalamnya. Lela segera mengalihkan pandangan.
“Dan yang jelasnya sebab ketiga. Sebabnya dia adalah anak bekas orang gaji Papa aku. Diri dan duduk dia, tak sama tinggi dengan aku, okay. Not my standard at all.” Sekali lagi Karmila menghamburkan kata-kata angkuh dan berkias. Lela mengetap bibir.
“Tapi...” belum sempat Marisa membalas kata-kata Karmila itu, telefon di meja Karmila berdering kuat. Mematikan ayat seterusnya yang akan keluar dari mulut Marisa.
“Yes?” jawab Karmila. Kakinya disilangkan. Menyandarkan badan ke kerusi empuknya.
“What?!” badan Karmila ke hadapan semula. Matanya terbeliak. Mulut Karmila sedikit terbuka. Lela dan Marisa saling berpandangan.
“O..ok..okay...I’ll be there. Give me 10 minutes, top.” Karmila menghempaskan gagang telefon dan segera berdiri. Dicapai tas tangan tanpa talinya dan berjalan menuju ke arah pintu bilik pejabat. Belum sempat tangan Karmila memulas tombol pintu, Lela sudah bertanya sesuatu.
“Kau nak kemana pulak tu, Mila?” Lela menyoal. Karmila memandang ke arah sahabat-sahabatnya. Wajah Karmila yang panik itu, merisaukan Lela dan Marisa.
“Kenapa dengan kau ni?” Marisa pula bertanya.
“Aku nak kena pergi warehouse. Ada masalah kat sana. Kau orang baliklah dulu. Nanti apa-apa hal, aku call.” Ujar Karmila dan segera memulas tombol pintu.
Karmila melangkah laju keluar dari biliknya. Lela dan Marisa terpinga-pinga dengan tindakan Karmila. Gadis itu melintasi meja penyambut tetamu. Riana juga turut panik melihat wajah mencuka ketuanya. Riana berdiri dan dilihatnya Karmila sudah menuju ke arah lif. Tetapi berpatah balik semula menuju ke arahnya. Riana menelan air liur apabila melihat wajah Karmila seperti singa hendak menerkam mangsa, lagaknya.
“Kalau ada sesiapa cari saya, kata saya keluar.” Arah Karmila.
Riana hanya mengangguk tanda menerima arahan. Laju sahaja langkahan kaki Karmila menuju semula ke lif. Menekan butang lif berkali-kali dengan kasar. Dirasakan lif itu bergerak dengan lambat sekali. Riana menjenguk ke arah lif dari mejanya. Sebentar kemudian, Karmila melangkah masuk ke dalam perut lif sebaik sahaja pintu lif terbuka.


KERETA BMW Z3 diparkir di hadapan gudang yang menyimpan kesemua stok-stok fabrik milik Khaldara Textile sebelum diedarkan ke butik-butik Khaldara yang terletak di seluruh Malaysia. Karmila melangkah turun dari keretanya. Membunyikan alat penggera sebelum berjalan masuk ke dalam gudang tersebut. Kelihatan para pekerja Khaldara Textile sibuk menyusun bungkusan fabrik yang baru sahaja tiba dari pelabuhan. Dari jauh, Karmila lihat Idham sedang mencatit sesuatu di atas kertas dalam genggamannya. Menuju ke arah Idham dengan wajah mencuka. Menghentak kasut tumit tingginya. Para pekerja yang lain hanya memerhatikan sahaja Karmila. Mereka sudah tahu, pasti ‘ribut taufan’ akan melanda gudang tersebut sebentar sahaja lagi.
“Hey!” panggil Karmila kasar. Idham masih tidak mempedulikan Karmila. Dia lebih risau akan masalah yang telah berlaku.
“Hey!!” kali ini Karmila meninggikan sedikit suaranya. Seperti juga tadi. Idham masih tidak memberikan apa-apa respon.
“HEY!!!” suara Karmila bergema di seluruh gudang.
Para pekerjanya terhenti melakukan kerja-kerja mereka dan memandang ke arah Karmila yang sudah mencekak pinggang di belakang Idham. Perlahan-lahan Idham mengalihkan badan dan memandang wajah Karmila yang sudah memerah menahan amarah yang terasa membuak-buak di dalam diri apabila sapaannya sebentar tadi tidak dijawab oleh Idham.
“Cik Mila...Bila Cik Mila sampai?” dengan sopan Idham bertanya. Sedangkan sedari tadi dia menyedari kedatangan Karmila. Sengaja ingin menaikkan suhu yang mendidih dalam diri Karmila.
“Baru je. I nak tanya you. Apa masalahnya dengan fabrik tu sekarang ni?” Karmila bertanya sambil menjungkitkan keningnya. Idham menarik nafas dan dilepaskannya perlahan.
“Fabrik kita yang baru sampai dari port semalam...ada banyak kerosakan yang berlaku.” Jawab Idham tenang. Mata Karmila sudah membeliak. Mulutnya juga sudah ternganga.
“What?! Such...such as?” tergagap Karmila menyoal. Dahinya berkerut.
“Kebanyakkan material terdiri daripada lace dan organza...kain-kain tersebut sudah carik atau koyak. Dan...kain material baru yang kita pesan pun, tak ada dalam senarai stok.” Idham menjawab sejujurnya. Untuk apa menipu? Lama-kelamaan nanti, Karmila pasti akan tahu jua. Dahi gadis itu semakin berkerut.
“Siapa yang buat semua pesanan ni?” Karmila bertanya. Idham mendiamkan diri sebentar sebelum menjawab soalan Karmila itu.
“Encik Hazmi.” Ringkas sahaja jawapan Idham.
“Hazmi? Kenapa Hazmi pulak? Bukan selama ni, Adilah ke?” bertubi-tubi soalan yang keluar dari mulut Karmila. Idham melepaskan keluhan perlahan.
“Memang selama ni Cik Adilah yang buat pesanan. Tapi sejak Cik Adilah berhenti, dia dah serahkan segala kerja untuk membuat pesanan ni kepada Encik Hazmi.” Idham menyambung kata. Karmila memicit kepala yang terasa pusing.
“Kenapa si Adilah tu pandai-pandai serahkan kerja dia pada Hazmi? Kalau dia dah nak berhenti, dia patut beritahu I. I yang sepatutnya arahkan orang lain untuk gantikan tempat Adilah buat pesanan.” Karmila mundar-mandir dihadapan Idham.
“Dan satu lagi, Cik Mila...” ayat Idham tergantung. Karmila menghentikan gerakannya dan memandang tepat ke wajah Idham.
“Supplier yang hantar barang-barang ni pun, bukan supplier yang lama. Encik Hazmi dah tukar supplier.” Mata Karmila membeliak dan dia menggigit bibir.
“Okay...okay...Sekarang ni, you ambil sample fabrik dan letakkan dalam kereta I. I nak balik office dan tunjukkan pada Papa.” Arah Karmila. Idham mengangguk pantas dan segera melakukan arahan yang dipinta oleh Karmila.
“Fik tolong aku. Letakkan sample fabrik ni dalam kereta Cik Mila.” Idham meminta tolong Fikri yang baru sahaja melintasi di hadapan Idham.
“Kenapa dengan fabrik ni, Ham?” Fikri menyoal. Idham melepaskan keluhan.
“Fabrik kita banyak masalah. Tu lah sebabnya, Cik Mila nak bawa balik sample ni dan tunjukkan pada Ku Dun.” Ujar Idham pula.
Fikri mengangguk perlahan dan segera menolong Idham memasukkan fabrik-fabrik contoh ke dalam kereta Karmila. Setelah itu, Karmila beredar dari gudang tersebut. Idham masuk semula ke dalam gudang dan meneruskan kerja-kerjanya. Fikri berdiri di satu sudut dan mengeluarkan telefon bimbit dari poket seluar. Mula mendail satu persatu nombor telefon seseorang. Ada nada dering. Seseorang menjawab panggilannya.
“Matilah kau, Mi.” Fikri berkata panik. Memandang ke kiri dan ke kanan. Takut juga jika seseorang terdengar perbualan mereka itu.
“Kenapa dengan kau ni? Dah tersampuk hantu?” Hazmi terkekeh kuat.
“Mi, aku serius ni.”
“Okay...okay. Pasal apa?” Hazmi menghabiskan sisa tawanya.
“Pasal fabrik yang kau pesan tu.” Ujar Fikri perlahan. Sekali lagi memandang ke kiri dan ke kanan. Hazmi terdiam. Tidak memberikan sebarang respon.
“Kenapa?” tanya Hazmi. Suaranya juga diperlahankan.
“Fabrik tu koyak dan carik. Supplier mana kau pesan?” Fikri memandang ke arah Idham yang sedang mengira stok fabrik yang baru.
“Aku order kat supplier baru. Aku nak kurangkan kos.” Hazmi berkata. Fikri melepaskan dengusan. Matanya meliar ke sekeliling.
“Kau dah gila? Aku ingatkan kau memang order kat supplier lama.” Suara Fikri sedikit meninggi.
“Aku...aku...aku nak pakai duit. Aku ingat kalau aku kurangkan kos, aku bolehlah ambil sikit duit dari situ. Rumah aku dah 6 bulan tak bayar. Kereta aku dan bini aku pulak dah masuk 4 bulan tak bayar.” Hazmi memberitahu tujuannya ingin mengurangkan kos. Fikri menepuk dahi. Salah seorang pekerja yang melalui situ mencuri pandang ke arah Fikri.
“Itulah kau. Orang nak duduk kondo, kau pun nak duduk kondo. Orang nak pakai kereta mewah, kau pun nak melaram kereta mewah. Sekarang ni, kau dah jerut leher kau sendiri.” Fikri memulangkan paku buah keras. Terdengar keluhan keluar dari mulut Hazmi.
“Kau hati-hatilah, ya. Cik Mila dah on the way balik office dan nak tunjukkan fabrik ni pada Ku Dun.” Ujar Fikri sebelum mematikan talian. Memasukkan semula telefon bimbit ke dalam poketnya.
Hazmi tidak senang duduk di tempatnya. Memerhatikan ke sekeliling pejabat. Pejabat masih belum penuh setelah kebanyakkan dari mereka keluar makan tengah hari. Hazmi segera bangun dan mencapai beg bimbitnya dari bawah meja. Membuka laci dan mengeluarkan telefon bimbit serta beg duitnya. Dicampak sahaja masuk ke dalam beg bimbit. Menutup semula beg bimbitnya dan melangkah keluar dari bilik pejabat. Melintasi meja setiausahanya.
“Mira, kalau sesiapa cari saya, katakan saya dah keluar, ya. Mungkin saya tak balik ke pejabat.” Arah Hazmi.
Amira hanya mengangguk menerima arahan ketuanya itu. Hazmi berjalan meninggalkan meja Amira dan menuju ke lif. Tidak tahu ke mana harus ditujui tetapi yang pasti, dia perlu pergi jauh dari situ. Pintu lif ditekan dan masuk ke dalam perut lif apabila pintu lif terbuka.


KARMILA memarkirkan kereta di lobi dan meminta pertolongan 2-3 orang pekerja lelaki yang melintasi keretanya untuk membawa fabrik-fabrik contoh tersebut ke tingkat atas. Karmila mendahului mereka semua dan menuju ke lif. Menekan butang lif dan membiarkan para pekerjanya yang membawa fabrik-fabrik tersebut melangkah masuk ke dalam perut lif sebaik sahaja pintu lif terbuka. Tiba sahaja di tingkat 6, Karmila terus menuju ke bilik Tengku Khaldun. Para pekerjanya yang menolong Karmila, membuntuti gadis itu.
“Tina, Ku Dun ada?” tanya Karmila pada setiausaha Tengku Khaldun, Aztina. Karmila menjenguk ke arah bilik Tengku Khaldun yang tertutup itu.
“Ada, Cik Mila. Tapi...” belum sempat Aztina menghabiskan ayatnya, Karmila terus menolak pintu bilik pejabat Tengku Khaldun.
Aztina mengejar langkah Karmila. Ingin menghalang gadis itu dari terus masuk ke dalam bilik pejabat Tengku Khaldun. Karmila melangkah masuk terburu-buru. Tengku Khaldun yang asyik bersembang dengan seorang lelaki, tersentak dengan tindakan Karmila.
“Maafkan saya, bos. Saya tak sempat...” Tengku Khaldun mengangkat tangan menghentikan kata-kata Aztina. Gadis itu menundukkan wajahnya.
“Awak boleh keluar, Tina.” Arah Tengku Khaldun.
Aztina mengangguk pantas dan segera keluar dari bilik ketuanya itu. Para pekerja yang menolong Karmila, meletakkan fabrik-fabrik contoh tersebut di atas sofa. Meminta diri untuk keluar.
“Ada apa Mila nak jumpa Papa ni?” tanya Tengku Khaldun lembut.
Karmila memandang tajam ke arah seorang lelaki yang membelakangi Karmila itu. Tengku Khaldun menjatuhkan pandangan ke arah yang ditenung oleh Karmila.
“Ohh...tak apa. Tan Sri Maidin boleh dengar apa yang Mila nak katakan.” Ujar Tengku Khaldun dengan senyuman. Lelaki dihadapan Tengku Khaldun itu menganggukkan kepalanya yang separuh botak.
“This is confidential. Dan hanya yang bekerja di Wisma Khaldara saja yang boleh dengar.” Sengaja Karmila menekankan perkataan ‘hanya yang bekerja di Wisma Khaldara’. Tan Sri Maidin tersenyum mendengar ketegasan Karmila itu.
“Mila...” Tengku Khaldun merendahkan suaranya dan memandang tajam ke arah Karmila.
“It’s okay, Dun. I think I better make a move. Lagipun I ada kerja yang perlu diselesaikan. Saja singgah sini nak jumpa you. Dah lama tak jumpa you.” Tan Sri Maidin meredakan ketegangan yang dapat dirasakannya di antara Tengku Khaldun dan Karmila.
“Okay. Nanti bila you senang, just give me a call. Then, we go out for a drink.” Ujar Tan Sri Maidin. Dia bangun dari kerusinya, begitu juga dengan Tengku Khaldun.
Mereka bersalaman sebelum Tan Sri Maidin melangkah keluar dari bilik Tengku Khaldun. Semasa melintasi Karmila, Tan Sri Maidin menghadiahkan sebuah senyuman buat Karmila tetapi gadis itu tidak membalas apa-apa. Hanya berdiri memeluk tubuh dan memandang lelaki itu dengan perasaan jelek. Sebaik sahaja pintu bilik Tengku Khaldun tertutup, Karmila melabuhkan punggung dihadapan Papanya. Tengku Khaldun memandang pelik ke arah Karmila.
“What is the matter, Mila?” Tengku Khaldun menyandarkan badannya ke kerusi empuk.
“Pasal fabrik yang baru sampai semalam.” Jawab Karmila. Tengku Khaldun mengerutkan dahi.
“Kenapa dengan fabrik tu?” tanya Tengku Khaldun lagi. Karmila melepaskan dengusan kuat.
“Fabrik tu carik. Ada sesetengahnya koyak.” Karmila menjawab lagi. Tengku Khaldun melurut dagu. Berfikir sesuatu.
“Kita kan ambil daripada supplier yang sama. Macam mana boleh ada masalah macam ni? Adilah tak periksa dulu ke?” bertubi-tubi soalan yang keluar dari mulut Tengku Khaldun.
“Papa ni dah lupa ke? Adilah kan dah resign.” Ujar Karmila.
Tengku Khaldun menepuk dahi. Dia benar-benar terlupa Adilah sudah berhenti kerja kerana mahu menyambung pelajarannya di luar negara. Karmila menggeleng perlahan.
“So, sekarang ni dia serahkan pada siapa kerja dia tu?” tanya Tengku Khaldun. Karmila mengerutkan dahi. Cuba mengingati nama yang disebut oleh Idham tadi.
“Hazmi.” Karmila teringat sesuatu.
“Hazmi? Kenapa pula Hazmi? Bukan ke Adilah patut serahkan pada pembantu dia, Shira, sebelum kita dapat cari pengganti tempat dia.” Tengku Khaldun melepaskan keluhan.
Tengku Khaldun menggeleng perlahan. Karmila hanya menjungkitkan bahu. Tengku Khaldun menekan interkom dan kedengaran Aztina menjawab panggilannya itu.
“Tina, panggilkan Hazmi.” Tengku Khaldun memberikan arahan.
Karmila menyandarkan badannya ke kerusi dan memeluk tubuh. Menanti kedatangan Hazmi.


BERSAMBUNG....